Svar på Frågestund

Älskar verkligen din design, har du använt skuggor när du har lagt till de "övre" lagren som ram på dina bilder?
Åh, va roligt! Precis, har lagt till en skugga på bilderna så dom ska ramas in lite.
 
Vilket photoshop har du?
 Jag använder mig av photoshop cs5.
 
Vill bara börja med å säga att dina bilder e fantastiska! Varför börja du blogga?
 Tack så mycket, så glad jag blir! Varför jag började blogga... det började med att jag bara skrev om min vardag, djur och foto. Sedan när jag startade denna blogg så beslutade jag att jag skulle lägga upp bilder så jag ska kolla tillbaka och se min egna utveckling. Att blogga är ju så himla roligt när man hittar andra med samma intresse!
 
Favorit bloggare?
 Har inte riktigt någon favorit egentligen, de finns lite större bloggar och lite mindre bloggar som jag läser. Alla inspirerar på olika sätt. Det finns som sagt otroligt många bra bloggar! Roligaste är att man hittar nya hela tiden. Läser för det mesta bara fotobloggar.
 
Kan inte du göra flera tips? Som foto och Photoshop ;)
 Jo, självklart kan jag göra det! Kan försöka fixa några tips inlägg snart.

Har du några planer för framtiden? vad du vill bli och så? :)
 Mina planer för framtiden, de vet jag inte riktigt. Något jag vet är att jag vill jobba som fotograf på heltid och fortsätta med företaget som jag har idag. Min framtid kommer som den kommer helt enkelt, får helt enkelt hoppas på att den blir spännande.
 
Bästa tips för att få en bra porträtt bild?
Något som oftast gör att ett porträtt blir bra är när det är så naturligt som möjligt. Första tipset är att vara ute och fota eftersom man då får ett naturligt ljus i bilden. Andra tipset är att försöka få modellen slappna av, man kan t.ex prata med han/hon mycket eller fotografera någonstans där han/hon känner sig hemma. Något som man kan se när en modell inte slappnar av är att dom kan ge vissa miner. Tips tre är att använda en så låg bländare som möjligt, man får en bättre känsla när fokuset bara är modellen.
Ja, det finns mycket mer man kan tipsa om... om ni vill att jag ska skriva lite mer och berätta med bild så kommentera.

Hur gammal var du när du första gången bloggade?
 Startade nog blogga vid 12-13 års åldern. Bloggade först på två andra ställen än blogg.se.
 
3 favorit klädbutiker? (:
 Hm, det var svårt det. Brukar gå in och handla på lite olika klädbutiker men om jag måste säga 3 så blir det HM, Monki & Bik bok.

Vad går du för linje?
 Jag går nu andra året på en estet & samhälle linje på Tymba Gymnasium med inriktning foto. Då har jag alltså 3 dagar med vanliga ämnen och dom andra två dagarna med estet-foto. Otroligt nöjd är jag med de valet och har redan lärt mig massor. Helt klart rekommendera Tumba Gymnasium - foto linje till er som ska söka.
 
Vad är det bästa med att fota?
 Svårt eftersom allt med att fota är bäst tycker jag. Men bästa med att fota är nog att man kan spara så många olika känslor, lycka, minnen m.m.

Varför började du fota?
Allt började med att jag fotograferade hästarna på ridskolan där jag red när jag var liten. Sedan så utvecklades sig intresset och blev större. Min familj har även haft mycket media i släkten så det ligger väl i blodet.
 
Vad är det minst roliga med att fota?
Jag kommer faktiskt inte på något som är mindre roligt med att fota. Det skulle nog vara när batteriet tar slut och när man glömmer något.
 
Vad är bäst/sämst med att blogga?
Det bästa med att blogga är att kunna lägga upp sina bilder och kanske inspirera andra, även att hitta andra med exakt samma intresse. Det sämsta med att blogga är att tiden tyvärr ibland inte riktigt räcker till.
 
Vad gör du om 5 år?
 Förhoppningsvis jobbar som fotograf fortfarande :)

Hur redigerar du oftast dina bilder? har du mycket kontrast eftersom de blir så väldigt färgstarka?
 Brukar oftas inte göra så mycket på mina bilder utan brukar göra en grundredigering, som att lägga till kontrast, skärpa m.m. Försöker göra så mycket satt bilden ska se så naturlig som möjligt, det ska ju vara samma färger som på riktigt. Ibland kan det behövas lite extra redigering och ibland inte.

Vad är det för kamera du har på headern, som ligger på trallen alltså?! ;)
Det är en analog kamera med märket Olympus OM 40. Som jag fått låna av min mormor, förhoppningsvis kanske man får den haha.

Kan du skriva lite vad du tycker om din canon kamera?
Jag köpte canon eos 5d av min morbror för mina sommarjobbs pengar för en månad sedan ungefär. Under denna korta tid så älskar jag redan kameran och den är helt underbar att fotografera med. Ett plus är att den kan ta in så mycket ljus då de är fullformatskamera. Inget val som jag ångrar iallafall! Sedan så gör ju objektiven väldigt mycket, hade turen och få köpa ett par toppen objektiv samtidigt.

Vart får du din inspiration ifrån?
Först och främst får jag min inspiration av bloggar och fotografer. Men även bara av att gå ut och fotografera, ibland har man bara turen av att fånga toppen bilder.

Bild fotad på Grogarnsberget

Ditt favorit ställe på Gotland?
Oj, den var riktigt svår! Det finns så otroligt många fina ställen på Gotland. Men om jag måste säga så är de Asunden & Grogarnsberget som är favoriter just nu.

Hoppas jag har svarat någorlunda bra på frågorna! Om ni undrar något mer är det bara fråga på.


Kommentarer
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Kul att läsa dina svar. Kan dock inte se bilderna, är bara som sträck :-(

Svar: Oj, konstigt! vad använder du för webbläsare?
Felicia Andreasson

2012-11-12 @ 10:33:21
URL: http://lottizdays.blogg.se
Postat av: Alexandra

Tack! :)

2012-11-12 @ 13:45:38
URL: http://candyland.webblogg.se
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Explorer. Har varit inne på en annan blogg med som det inte funkar i, men i firefox funkar det. Märkligt.

Svar: Så konstigt! :) fast jag har byggt allt i firefox så det är nog därför :)
Felicia Andreasson

2012-11-13 @ 23:08:46
URL: http://lottizdays.blogg.se
Postat av: Gösta

Du skrev ju att du får mycket inspiration ifrån fotobloggar, kan du tipsa om några bra? :)

2012-11-14 @ 14:29:46
Postat av: Cornelia

Brukar du redigera bilderna innan du lägger upp dem?

Svar: sv: Jag fotograferar alltid i Raw, vilket kan göra ibland att filmen kan se lite ''grå'' ut. Så jag redigerar bara en grund redigering på mina bilder.. alltså inte mycket då :)
Felicia Andreasson

2012-11-15 @ 20:52:47
URL: http://newluck.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0