Dag ett i Kina

- Under dag 1 i Kina i Zhuhai så kastades vi direkt in i ett kinesiskt liv. Så vi började med en ansikts och massage behandling tididgt på morgonen, efter det så åkte vi direkt vidare till morning te där jag startade min konstiga fotoäventyr i Kina. Morning te är något som man alltid gör på morgonen, de är varken frukost eller lunch utan de består av mat och te. Bilden över så kan ni se det typiska uppsättningen av mat tillbehören... vi har då längst bak i bilden en skål med en sked... den ska man lägga maten i och äta ur från, tallriken är där resterna eller det man inte vill ha ska vara... ses som oartigt att äta från den, sedan har vi pinnarna och den lilla te muggen.
- Här kan ni se det typiska bordet som rullar och som oftast alltid finns på ett kinesisk restaurang i Kina. Man beställer alltså först in det rätterna man vill ha så kommer det sedan in under tiden och ställs på de här rullbordet där man själv kan välja vad man vill välja. Något vi lärde oss, direkt när maten har kommit in så får man ta för sig.
- Första dagen så var alla i min familj lite ostabila när det gällde pinnar och ta maten från rullbordet. Inte lätt att plocka upp mat sådär med pinnar kan jag allt säga.
- Första morning te bjöds av min morbrors frus mamma. Eftersom vi levde med de som var i det lite högre klasserna så satt vi i ett VIP rum som är avskilt från resten av gästerna som vi även fortsatte göra resten av resan också.
- Te är något som har väldigt stor betydelse i Kina. Här på första morning te så fick vi testa ett väldigt dyrt och fint te, dock så tyckte jag att stort sätt alla sorter som jag fick testa där så var bara en som jag tyckte var god. En annorlunda smak helt enkelt på många av dom.
- Efter morning te så åkte vi iväg för att få håret tvättat, massage och även klippning för de som ville/vågade.
- Efter hår fixat så gick vi vidare till matmarknaden som jag visat lite bilder från.
- Underbara färger av frukt, typ rena paradiset!
- Fiskebåtar
- Lite senare mot kvällen så vart vi bjudna av min morbrors frus mamma på seafood middag. Det är väldigt ovanligt att bli hembjudna om man inte är väldigt nära personerna om man kommer till Kina så det är lite häftigt. Bland annat som ni ser på bilden ovan så fick vi testa någon slags ormsprit, väldigt stort värde var det på den... sedan så ser man lite av storleken när det stod små vinflaskor brevid.
- Utsikten från 27 våningen, om de ska vara stort i Kina så ska de vara stort haha.
- Första dagen avslutades med en snabb vy fotografering över Zhuhai under kvälls tid. Vi somnade verkligen gott efter den långa dagen, med jetlaggen så var vi rätt duktiga som orkade med den rätt intensiva dagen.


Nu ska jag försöka komma igång igen och lägga ut bilder från Kina, har haft dåligt med internet hemma vilket gör det svårt att uppdatera tyvärr. Men fortsättningen kommer på resan, kanske lite mer sammanfattat och det bästa ögonblicken under resan.
 

Kommentarer
Postat av: maja

fiskebåtsbilden är jättensygg!

2014-01-15 @ 23:39:41
URL: http://bjorsne.blogg.se
Postat av: Amanda [SPONTAN]

Så kul att se :)

2014-01-16 @ 10:46:06
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Felicia

Fullkomligt älskar bilden på fiskebåtarna, kan se den passa in perfekt i stort format på min vägg!

2014-01-20 @ 04:25:43
URL: http://glasflisan.blogg.se
Postat av: Maria

Åh vad fina bilder!

2014-01-27 @ 13:03:59
URL: http://dreamsof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0